Tükendi
Gelince Haber Verİbn Acîbe Kuzey Afrika tasavvufunun önde gelen şahsiyetlerinden biridir. Şâzelî ekolüne mensup bir sûfî olan İbn Acîbe Hikem-i Atâiyye müellifi İbn Atâullah el-İskenderî (v. 1309) ile Şeyh Ahmed Zerrûk (v. 1493) gibi sahasında otorite kabul edilen sûfîler silsilesinden gelen bir zâttır. Onun İslâmî ilimlerdeki derin bilgisi ile telif ettiği şeriat ve hakîkatı buluşturan eserleri de eşsiz niteliktedir.Tasavvufî hayatın Kur'ân ile olan yakın bağı bu sahada yazılan tefsirlerin çokluğu ile kendini ortaya koyar. Sûfîlere göre Kur'ân kendini ancak yaşayanlara açan bir ilim deryası ve ilham kaynağıdır. Sülûkta kemâlâtın bir ölçüsü de müntehî sâlikin aradığı her meselenin cevabını Kur'ân-ı Kerîm'den bulabilmesidir. Bu sebeple sûfîler hem teorik hem de pratik meselelerini Kur'ân'dan yola çıkarak çözümlemek için pek çok tefsir kaleme almışlardır. Bu gayretler arasında İbn Acîbe'nin tefsiri özellikle tekke hayatının pratik sorunlarına cevap verebilecek şekilde kaleme alınmış olması açısından önemlidir. Müellifin âyetlerden yola çıkarak insanı hayrete düşürecek bir tefekkür ile mürid-mürşid ve müridler arası ilişkilerde kurallar vazetmesi sebebiyle eser üzerine müstakil bir çalışma yapılmasının faydalı olacağını düşündük ve bu çalışmayı yapmaya karar verdik. Biz bu çalışmamızı dört bölüm olarak ele aldık. Birinci bölümde İbn Acîbe'nin hayatı eserleri yetiştiği dönem ve tasavvufî şahsiyetini inceledik. Her ne kadar Gazâlî gibi keskin bir dönüşü olmasa da müellifin 14 / KUR'ÂN-I KERÎM'DE SEYR U SÜLÛK zâhirî ilimlerden tasavvufî ilimlere dönüşünü sülûk yolundaki ciddi gayretlerini onun Fehrese'sinden yine onun rûh dünyası ile birlikte aktarmaya çalıştık.İkinci bölümde müellife göre seyr u sülûk sürecinin Kur'ân merkezinde temellendirilmesi sülûkun makâmları ve bunların aşılmasında sâlikin dikkat etmesi gereken hususlar ele alınmıştır. Üçüncü bölümde mürşidin Kur'ân'daki yerini mürşide verilenKur'ân kökenli isimler mürşid olmanın şartları gibi konuları ele aldık. Bu bölümde İbn Acîbe'nin peygamberlerle alâkalı âyetleri onların varisleri olan ulemâyı ve sûfiyyeyi merkeze alarak yorumladığını gördük. Dördüncü bölümde ise "Sülûkun en önemli muhatabı olan sâlik nasıl olmalıdır?" sorusuna cevap verildi. Müellifimiz Kur'ân'dan yola çıkarak sâliklere muhtelif adlar vermiştir ki bunların pek çoğu başka kaynaklarda rastlanmayan orijinal isimlendirmelerdir. Çalışmam esnasında yardımları dokunan tüm dostlarıma özellikle de metni gözden geçiren Prof. Dr. Ramazan Muslu'ya Dr. Murat Kaya'ya ve son okumayı gerçekleştiren Abdurrahman Mıhçıoğlu M. Nedim Tan ve K. Yusuf Ünal'a teşekkürü bir borç bilirim. Eserimizdeki başarılar Allah'tan; hata ve kusurlar ise bizdendir.Süleyman DERİNKüçük Çamlıca / 15 Eylül 2012
Kitap ÖzellikleriBasım Yılı | 2012 |
Baskı | 1 |
Cilt Durumu | Karton Kapak |
Dil | Türkçe |
Ebat | 13,5 x 21 |
ISBN-10 | 9944834513 |
Kağıt Türü | Kitap Kağıdı |
İbn Acîbe Kuzey Afrika tasavvufunun önde gelen şahsiyetlerinden biridir. Şâzelî ekolüne mensup bir sûfî olan İbn Acîbe Hikem-i Atâiyye müellifi İbn Atâullah el-İskenderî (v. 1309) ile Şeyh Ahmed Zerrûk (v. 1493) gibi sahasında otorite kabul edilen sûfîler silsilesinden gelen bir zâttır. Onun İslâmî ilimlerdeki derin bilgisi ile telif ettiği şeriat ve hakîkatı buluşturan eserleri de eşsiz niteliktedir.Tasavvufî hayatın Kur'ân ile olan yakın bağı bu sahada yazılan tefsirlerin çokluğu ile kendini ortaya koyar. Sûfîlere göre Kur'ân kendini ancak yaşayanlara açan bir ilim deryası ve ilham kaynağıdır. Sülûkta kemâlâtın bir ölçüsü de müntehî sâlikin aradığı her meselenin cevabını Kur'ân-ı Kerîm'den bulabilmesidir. Bu sebeple sûfîler hem teorik hem de pratik meselelerini Kur'ân'dan yola çıkarak çözümlemek için pek çok tefsir kaleme almışlardır. Bu gayretler arasında İbn Acîbe'nin tefsiri özellikle tekke hayatının pratik sorunlarına cevap verebilecek şekilde kaleme alınmış olması açısından önemlidir. Müellifin âyetlerden yola çıkarak insanı hayrete düşürecek bir tefekkür ile mürid-mürşid ve müridler arası ilişkilerde kurallar vazetmesi sebebiyle eser üzerine müstakil bir çalışma yapılmasının faydalı olacağını düşündük ve bu çalışmayı yapmaya karar verdik. Biz bu çalışmamızı dört bölüm olarak ele aldık. Birinci bölümde İbn Acîbe'nin hayatı eserleri yetiştiği dönem ve tasavvufî şahsiyetini inceledik. Her ne kadar Gazâlî gibi keskin bir dönüşü olmasa da müellifin 14 / KUR'ÂN-I KERÎM'DE SEYR U SÜLÛK zâhirî ilimlerden tasavvufî ilimlere dönüşünü sülûk yolundaki ciddi gayretlerini onun Fehrese'sinden yine onun rûh dünyası ile birlikte aktarmaya çalıştık.İkinci bölümde müellife göre seyr u sülûk sürecinin Kur'ân merkezinde temellendirilmesi sülûkun makâmları ve bunların aşılmasında sâlikin dikkat etmesi gereken hususlar ele alınmıştır. Üçüncü bölümde mürşidin Kur'ân'daki yerini mürşide verilenKur'ân kökenli isimler mürşid olmanın şartları gibi konuları ele aldık. Bu bölümde İbn Acîbe'nin peygamberlerle alâkalı âyetleri onların varisleri olan ulemâyı ve sûfiyyeyi merkeze alarak yorumladığını gördük. Dördüncü bölümde ise "Sülûkun en önemli muhatabı olan sâlik nasıl olmalıdır?" sorusuna cevap verildi. Müellifimiz Kur'ân'dan yola çıkarak sâliklere muhtelif adlar vermiştir ki bunların pek çoğu başka kaynaklarda rastlanmayan orijinal isimlendirmelerdir. Çalışmam esnasında yardımları dokunan tüm dostlarıma özellikle de metni gözden geçiren Prof. Dr. Ramazan Muslu'ya Dr. Murat Kaya'ya ve son okumayı gerçekleştiren Abdurrahman Mıhçıoğlu M. Nedim Tan ve K. Yusuf Ünal'a teşekkürü bir borç bilirim. Eserimizdeki başarılar Allah'tan; hata ve kusurlar ise bizdendir.Süleyman DERİNKüçük Çamlıca / 15 Eylül 2012
Kitap ÖzellikleriBasım Yılı | 2012 |
Baskı | 1 |
Cilt Durumu | Karton Kapak |
Dil | Türkçe |
Ebat | 13,5 x 21 |
ISBN-10 | 9944834513 |
Kağıt Türü | Kitap Kağıdı |